Sivun näyttöjä yhteensä

2. maaliskuuta 2014

Tsaarin laivaston rommi, Porkkala 1840

Tsaarin laivaston rommiannokset
Kaljaasi Carolina Fredrikan haaksirikko 24 lokakuuta 1840.

MERISELITYS
Paikka: Helsingin kaupungin Raastuvanoikeus  2.11.1840  Maanantai kello 10 aamupäivällä.
Paikalla Coopwerdie (kauppalaiva) laivuri David Christoffer Darmen Stettinistä, perämies Wendt ja matruusi Ulrik.

Kertovat seuraavaa:
28. Syyskuuta 1840 Stettinissä aloitettiin Preussilaisen Kaljaasi Carolina Fredrikan lastaaminen. Laiva oli matkalla Cronstattiin (Kronstad) Pietarin ulkopuolella sijaitsevaan laivastotukikohtaan ja lasti koostui pääasiassa viinasta.
7  Lokakuuta olimme saaneet laivan lastattua, lasti muodostui 220 rommi astiasta sekä “muutto”matkustaja fabricanten Carl Haroldista ja hänen vaimostaan sekä heidän matkatavaroistaan.
8. Lokakuuta aloitimme matkanteon, joka sujui normaalisti aina 24 lokakuuta asti. Tuulen suunnan ollessa O.S.O (itä-kaakko) ja puhaltaen reippaasti, olimme joutuneet purjehtimaan S.W (lounaaseen) 6 mailia edellisestä paikan määrityksestä. Kunnes kello 8 aamulla tuuli hiljeni salaperäisesti.
 Heti tämän jälkeen purjeet löivät rajusti edestakaisin, joka on merkki tuulen suunnan muuttumisesta. Tapahtuman seurauksena purjeet osittain repeilivät (toisin sanoen  purjeet saivat suuria vahinkoja), joten vähensimme niitä. Kello 10 aamulla tuuli alkoi puhaltaa lännestä, jälleen voimakkaasti samalla alkaen sataa ja merenkäynti alkoi kasvaa korkeaksi aallokoksi. Purjeita reivattiin, ohjattiin idän suuntaan kello 5 iltapäivään asti, matkaa kertyi 45 mailia. Tämän jälkeen ajettiin 17 mailia koilliseen ja 11 mailia itään kello 10 iltaan (22.00) asti. Jolloin saimme majakan näkyviin suuntimassa O.N.O  (itä-koillinen) ja etäisyydeksi arvioitiin noin 6 mailia. Laskujemme mukaan se oli Dagerortin (Hiidenmaan) majakka, jonka esiin tulemista olimme jo jonkin aikaan odotelleet. Otimme suunnan suoraan pohjoiseen jotta välttyisimme haaksirikkoutumasta Viron rannikolle. Hetkeä myöhemmin purjehtiessamme suoraan pohjoiseen päätimme varmuudeksi luodata veden syvyyden, samalla otimme suuntiman majakkaan joka oli O.S.O ( itä-kaakko) veden syvyyden ollessa 26 syltä (n.48m). Jatkettuamme pohjoisella kurssilla kauhuksemme havaitsimme pimeydessä sekä kallioluodon että vaarallisen näköisiä kuohuja joita syntyy ainoastaan vedenalaisesta karista.  Tajusimme aikaisemmasta navigoimisesta huolimatta olevamme aivan liian pohjoisessa Suomen puoleisella karikkoisella rannikolla. Tämä ei aikaisemmasta navigoinnistamme voinut olla mahdollista. Tilanne on voinut syntyä ainoastaan voimakkaan virtauksen seurauksena, joka on ajanut laivamme tälle puolelle rannikkoa.
Selvittyämme alkuhämmästyksestä aloimme nopeasti toimimaan, ensin yritimme tehdä paapuurin puoleisen halssin (kääntyä vasempaan tässä tapauksessa vastatuuleen), ja mikäli vain mahdollista selvittää uhkaavasti lähestyvä kari, käänsimme kaiken tuulta päin. Silloin yhden styyrpuurin huippu purjeen skuutti hajosi, sekä kauhuksemme huomasimme ettei laiva liikkunut enää eteenpäin. Epätoivoisina yritimme vielä kääntyä, mutta laiva ei suostunut tottelemaan ruoria vaan valui kylki edellä kohti murtuneita kuohuja jotka lähestyivät leen puolelta. Siinä samassa laiva osui rantakallioon jota kutsutaan kuten myöhemmin saimme kuulla Stackagrundetiksi. Yritimme ottaa mahdollisuuksien mukaan purjeita sisään, mikä ei ollut helppoa pimeässä myöhään illalla. Laiva täyttyi heti vedellä sen lisäksi se heilui aallokossa rajusti lyöden kalliota vasten, hajoten koko aika. Yhtäkkiä merenkäynti kaatoi isomaston kovalla rytinällä suoraan tuulta vastaan lisäten ahdinkoamme. Aluksella vallitsi kaaos, lisäksi se näytti menevän kappaleiksi koko ajan joten tulimme siihen tulokseen että runko ei voinut kestää enää kauan kasassa. Silloin päätimme jättää laivan, jonka pelastamisesta ei ollut mitään toivoa jäljellä. Onnettomuuden ainoa hyvä puoli näytti olevan autio kallioluoto jota vasten aluksemme kyhnytti. Matka ei näyttänyt kovin suurelta, mutta kuinka päästä kovassa merenkäynnissä liukkaalle luodolle. Keräännyimme yhteen, läpimärkinä noin kello 3 yöllä onnistuimme laskemaan isoveneen veteen leen puolelta, asetuimme seisomaan veneessä pitämällä sitä käsillä irti jo uppoavasta laivasta, ettei se pääsisi aallokossa iskemään itseään rikki vasten laivan runkoa. Samalla onnistuimme toimittamaan köyden kallioluodolle tarkoituksenamme kavuta sitä pitkin turvaan. Juuri kun olimme valmiita yrittämään siirtymistä, pääsi isovene epähuomiossa iskeytymään laivan kylkeen lujasti rasahtaen ja täyttyen jääkylmällä vedellä. Syntyi kaaos kun kaikki joutuivat veden varaan, pelastusvene pysyi ihmeen kaupalla pinnalla ja sitä apuna käyttäen onnistuimme pelastamaan itsemme suuresta hengenvaarasta läpimärkinä luodolle. Kylmyyden takia meidän molemmat matkustajat eivät pystyneet enään itse kunnolla liikkumaan ja heidät oli vedettävä pois isoveneestä, heti perään vedimme  isoveneen luodolle turvaan. Tarjoilimme kylmyydestä kärsiville laivasta ulos huuhtoutunutta rommia jota löytyi luodolta, muuta tarjottavaa meillä ei sitten ollut. Pimeyden takia emme nähneet ympärillemme, emmekä tienneet miten kaukana rannikosta olimme ja siten toivo pelastumisesta ei ollut varmaa. Päivän valjettua huomasimme lähellä maata ja toivo pelastumisesta heräsi jälleen. Aamulla merenkäynnin jatkuessa meni myös laiva kappaleiksi, loppu lasti huuhtoutui isompina ja pienempinä osina mereen tuulen saattelemana. Siitä vähästä hylkytavarasta, jonka onnistuimme keräämään teimme hätämerkin luodolle, sitä ei valitettavasti huomattu. Keskipäivällä aloimme kunnostaa pahoin kärsinyttä isovenettämme, joka kuitenkin näytti pysyvän pinnalla. Sillä hetkellä ensisijainen päämäärä oli yrittää saada molemmat hyvin huonokuntoiset matkustajat maihin turvaan, olihan manner lähellä näkyvissä. Kovan tuulen takia päätimme että veneeseen menisi vain välttämätön miehistö ja kaksi matkustajaamme. Kun soutajat olivat valmiita työnsimme veneen ulos, vaan siinä samassa se täyttyi jälleen vedellä. Veneen miehistö teki kaikkensa ja suurin ponnistuksin he onnistuivat saamaan veden täyttämän veneen takaisin luodon lähelle. Me muut keräännyimme yhteen ja ojennuimme ulos niin että kun yksi kurkotti venettä kohti, muut pitivät hänestä kiinni jottei hän olisi taas kastunut. Ensin pelastimme molemmat läpimärät ja heikot matkustajat, jossa onnistuimme. Sitten ponnistelimme saadaksemme vuotavan veneen hilattua ylös, tämäkin onnistui suuren ahkeruuden ansiosta. Mutta matkustajien tilanne oli huonompi, huolimatta kaikesta avusta ja huolenpidosta mitä oli mahdollista antaa, miehestä lähti elämä keskipäivällä ja naisesta kello 4 iltapäivällä. Avun tarpeessa olimme itsekin luodolla ilman ruokaa tai suojaa ja kamppaillen voimakasta kylmyyttä vastaan, jota toi mukanaan sade. Seuraavana päivänä tuuli tyyntyi ja päätimme yrittää pelastautua rikkinäisellä isoveneellä. Vene tuskin kesti merta, niin heikko se oli että kolme miestä piti äyskäröidä koko ajan vettä pois. Onnistuimme kuitenkin poistumaan luodolta. Kello 12 pääsimme hyvin vastaanotettuina astumaan maihin Upinniemessä noin 6 mailin päähän luodosta jossa haaksirikkouduimme.  

Missä on Stackagrund?
Kaivoin vanhan merikortti sarjan, jonka olin ostanut joskus 80 luvulla. Siihen on merkitty Stakagrund joka varmaankin tarkoittanee tuota entistä Stackagrundia mutta siinä ei kaikki täsmää. Koska Upinniemen kylä jonne miehet lopuksi pelastautuivat vuotavalla veneellä merihädästä on sijainnut nykyisen Upinniemen varuskunnan ympäristössä. Tällöin ei ilmoitettu 6 merimailia, olkoon mitä maileja tahansa voi tulla kysymykseen. Sillä nykyisen L-laiturin läheltä tulee ainoastaan 3 nykyistä merimailia kyseisen Stakagrundin lähelle. Mistä johtuu näin valtava ristiriita annettujen mittojen ja mahdollisen uppoamispaikan välillä?  Suomalaisilla rannikon asukkailla oli enempi käytössä virstat kuin merimailit, joten aikani mietittyäni kokeilin saaristolaisten käyttämää virstan mittaa. Sillä hehän ilmoittivat haaksirikkoisille heidän uppoamispaikan etäisyystietoineen. Kun nyt asetin 6 virstaa kartalle osuu se lähelle ilmoitettuun Stakagrundille, voisiko kyseessä olla 6 virstaa. Tällöin haaksirikkoisille olisi ilmoitettu onnettomuus paikan sijainti virstoissa, vieraskielisen kapteenin luullessa virstaa suomalaiseksi merimailin käännösvastikkeeksi. Tässä vaiheessa pidin tapausta jo melkein selvitettynä. Varmuudeksi ajattelin kuitenkin vilkaista vanhaa merikorttia mitä sillä on kerrottavaa asiasta. Tähän kelpuutin vuodelta 1880 Ekebomin nimeä kantava merikartan Porkkalasta. Täällä minua odotti uusi yllätys, kartta onkin erimieltä Stackagrundin paikasta, sen mukaan nykyinen saari nimeltään Oxhorn ylempi oli tuon ajan Stackagrund.




26.8.2001      Sukellusretki Oxhornin (Ex. Stackagrund) luodon länsi, etelä ja pohjoispuolelle. 
Aloitimme sukeltamisen suoraan luodon länsipuolelta, koska oletimme että väistöyritys tehtiin vastatuuleen joka on sinänsä huono ratkaisu purjeveneellä, mutta kenties ainoa mahdollinen suunta Carolina Fredrikan tapauksessa. Tämä tarkoittanee sitä että alus on ollut enempi luodon länsipuolella kun se on havainnut kuohut ja luodon. Jos laivalta nähtiin kuohuja edessä ja luoto itäpuolella on ainoa vapaa suunta länteen ja samalla vastatuuleen. Näin ollen onnettomuus olisi tapahtunut saaren länsipuolella tai sen pohjoispäässä. Paikalle saavuttuamme menin itse ensin veteen. Suunnitelmana oli seurata10 metrin syvyyskäyrää ja etsiä jotain haaksirikkoon viittaavaa kivien välistä tai jyrkänteen alareunan läheisyydestä. Saaren eteläpäästä löysimme muutamia vanhoja rauta-ankkureita. Nämä olivat todella huonokuntoisia ja noin 1m mittaisia. Näyttivät jonkun lohirysän tai muun pyydyksen jäänteiltä. Siirryimme pikkuhiljaa saaren pohjoispäähän, jota pidin yhtenä varmimpana mahdollisten hylyn jäänteiden löytymispaikkana. Olihan Päällikkö maininnut meriselityksessä, “siitä vähästä hylkytavarasta jonka onnistuimme pelastamaan”. Viittaisi suoraan siihen että hylky olisi osunut saaren pohjoisnurkkaan koska tuuli vei hylkytavaraa itään pois saaren luota. Eihän se olisi mahdollista jos hylky olisi pohjassa suoraan saaren länsipuolella- tällaisessa tilanteessa lännestä puhaltava tuuli painaisi hylkytavaraa suoraan kohti saarta? Lisäksi laivuri mainitsee että näytti jo, että he selviytyisivät pahan näköisistä kuohuista sekä saaresta? Eli melkein onnistuivat sivuuttamaan paikan. Saaren pohjoispään länsi puolella on paikka josta nousee kuohuja, joten sekin sopii hyvin kertomukseen. Lisäksi hyvin pian sukeltajan mennessä saaren pohjoiskärjestä veteen alkoi hylkytavaraa löytyä noin 12 ja 15 metrin syvyydestä. Löysimme hylyn kappaleita, tammisia kaaria sekä ilmeisesti mäntypuista ulkolaudoitusta. Tavaraa tuntuu olevan kivien välissä enemmänkin, mutta hylky on hajonneena isommalle alueelle.



Lisäksi
“Luotsi ja Majakkalaitoksen arkisto, Luotseilta saapuneet kirjeet.
AD acta:  9. marraskuuta 1840 Rönnskärin luotsiasema.
Tammisaaren piirissä, priki Carolina Fredrikan täydellinen haaksirikko yöllä 24 ja 25 päivän välisenä yönä viimeksi kuluneena olevana kuukautena. Päin Stackagrundia joka sijaitsee keskellä Upinniemeä ja Wormdötä (Vormö), jossa matkustajina olleet tehtailija Carl Harold ja hänen vaimonsa menehtyivät.

Lopuksi
Haaksirikon jälkeen tullin onnistui pelastamaan 1500 pulloa. Jos oletetaan että puulaatikoissa olisi ollut 30 pulloa per laatikko. Silloin tekisi 220 laatikkoa yhteensä 6600 rommipulloa.  Pullojen määrää laatikoissa emme tiedä varmaksi. Mutta joka tapauksessa hylyssä ja pohjassa hylyn läheltä on mahdollisesti vielä joitain pulloja. Lisäksi fabricanten Carl Harold oli mitä ilmeisimmin varakkaan puoleinen henkilö jolla oli koko omaisuus mukanaan muuttomatkalla Pietariin. Ei ole tiedossa  mitä onnistuttiin pelastamaan tehtailijan omaisuudesta. Ehkä aika näyttää senkin

Eikä siinä vielä kaikki
Sukellusseura Calypso on pitänyt joskus muinoin kesäleirejä ns. Kallensaaressa Upinniemessä. Tämän luodon Karlshamnudd eteläkärjen länsipuolta kutsuttiin pullorinteeksi, koska sieltä löytyi paljon samanlaisia pulloja. Jos katsoo kartalta tapahtunutta haaksirikkoa, ilman suuntaa josta tuuli puhalsi, ovat pullot todennäköisesti päätyneet tänne kaljaasi Carolina Fredrikan haaksirikosta.


copyright Rauno Koivusaari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti